arbeidsbemiddeling

Arbeidsbemiddeling in de publieke sector

Bij het arbeidsbemiddelingsproces is een onpartijdige derde partij betrokken die de betrokkenen helpt bij het definiëren van problemen, het zoeken naar oplossingen en het bereiken van wederzijds aanvaardbare overeenkomsten. In de publieke sector bemiddelt PERC bij contractonderhandelingen, klachtenarbitrages en schikkingen op het gebied van oneerlijke arbeidspraktijken. Vaak gaan deze geschillen over complexe vraagstukken en zijn ze een bron van frustratie voor de betrokken partijen. Het doel is om te voorkomen dat ze escaleren door stakingen, uitsluitingen, boycots, zwarte lijsten en gerechtelijke procedures.

In tegenstelling tot de meeste andere vormen van geschillenbeslechting, wordt arbeidsbemiddeling uitgevoerd met partijen bij het geschil die ervoor hebben gekozen deel te nemen aan bemiddeling in plaats van te worden gedwongen door de wet of een gerechtelijk bevel. Dit maakt het voor de bemiddelaar moeilijk om zijn of haar visie op te dringen over wat een goede oplossing is aan beide kanten arbeidsmediators. Het betekent ook dat partijen direct met elkaar kunnen communiceren.

Bij klachtenbemiddeling moeten de partijen bereid zijn te goeder trouw te onderhandelen en wordt verwacht dat zij openstaan voor compromissen. De MERC-arbeidsbemiddelaar is er om de discussie te vergemakkelijken en suggesties te doen, maar kan de partijen niet dwingen een bepaalde resolutie te accepteren.

Arbeidsmanagementbemiddeling vereist niet alleen inhoudelijke expertise in de kwesties, maar vereist ook het vermogen om te communiceren en de tegenpartijen ervan te overtuigen dat hun sterke posities opnieuw moeten worden geëvalueerd, met de nadruk op het vinden van een gemeenschappelijke basis. Dat vereist een unieke reeks vaardigheden die zijn aangescherpt door jarenlange ervaring als pleitbezorger voor arbeid en management.

Klik hier voor meer informatie: https://mediator-dordrecht.nl/